U traganju za polifonim konceptima pozorišta participacije

Bitef polifonija

Bitef polifonija, svojim imenom simbolički povezana s muzičkom formom koja je i njen koncepcijski znak, i ove godine istražuje i razvija svoja višeglasja, mnogozvučnosti, varijacije i kontrapunkte. Prepoznajemo njene „čudne petlje“, cikličnu organizaciju i povratne sprege u strukturama nastajanja iz same sebe i nastavljanja da samu sebe izgrađuje.

Otvaranje je 25. septembra u podne, interaktivnom prezentacijom kojom se učesnici i gledaoci upoznaju međusobno, kao i sa programskim događanjima, te ulaze u dijalog o konceptu. Prateći razvoj participativnih pozorišnih praksi, ovogodišnja, osamnaesta Bitef polifonija posebno se bavi participacijom mladih. Otvorene radionice, prezentacije, predstave i tematski razgovori, podstaknuti aktuelnim dešavanjima i njihovim uticajima, poziv su zainteresovanima na traganje za polifonim konceptima pozorišta participacije.

Dijalog autora, učesnika i publike Bitef polifonije nastavlja se upoznavanjem različitih praksi i hibridnih izvođačkih formi koje se dešavaju uglavnom van pozorišnih prostora ili u njima, ali kroz drugačiji pogled i način prisustva svih aktera. Povezuju se vremena, prostori i ljudi, iskustva velike literature kao i malih ličnih priča, političnost koja se ogleda kroz zajedničko angažovanje izvođača i publike u traganju za smislom jednog doba -zasićenog dramatičnim dešavanjima, a možda i u iščekivanju preokreta.

Šest programskih dana Bitef polifonije imaju svoje finale 30. septembra u podne događanjem koje će trajati 24 sata, ulazeći tako i u „dan posle“ kada Bitef polifonija, budući osamnaesta, simbolički postaje punoletna.

Program ovogodišnje Bitef polifonije kreira urednički tim proširen znatnim brojem mladih ljudi, koristeći i razvijajući iskustva polifonog koncepta kao kolektivni junak u avanturi preispitivanja sopstvenog delovanja.

Troglasne invencije Bitef polifonije

Troglasne invencije Bitef polifonije

Autori tri knjige: dr Ivan Medenica, teatrolog i pozorišni kritičar, redovni profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, umetnički direktor Bitefa, dr Darko Lukić, teatrolog i dramski pisac, redovni profesor na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, i dr Milan Mađarev, teatrolog, reditelj i dramski pedagog, predavač na Visokoj školi strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi. Moderatorka: Irena Ristić Otvaranjem, autori, učesnici i publika 18. Bitef polifonije uvode se u koncept, teme i događanja koja su u fokusu ovogodišnjeg programa. Dijalog sa tri autora o tri knjige pokretač je zajedničkog ...

Opširnije
Mala žurka propuštenog plesa

Mala žurka propuštenog plesa

Mala žurka propuštenog plesa je hibridni javni događaj između predstave, hepeninga i andergraund žurke. Sa invaliditetom i bez njega, publika i izvođači na istom su „podijumu“, u istom „podrumu“, na istoj „sceni“. Prvi put su tamo gde nikad ranije nisu bili zajedno; gde se privatno i javno stapaju u jedno novo kolektivno iskustvo u kojem se ne propuštaju prilike, ne samo one za ples, nego i sve druge koje nas čine društvenim bićima i u nama bude „prelep osećaj da budemo ono što jesmo“, kako kaže Natalija Vladisavljević. Podrška: Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Erste ...

Opširnije
Dan u noći

Dan u noći

Postoji kuća koja krije tajne beogradskih intelektualaca, umetnika i aktivista kroz vekove. Kuća u kojoj su se mimoilazili revolucionari i udbaši, ljudi sumnjivog morala i elitni doktori, umetnici i običan svet. Kuća u kojoj se sve stapa u jedno i jedno se stapa u sve: zabrana i revolt, dan i noć, učmalost i živost kuće, uglađenost duha i oronula spoljašnost. To sve čini srž ove imersivne pozorišne predstave zasnovanena „devising“ procesu i fizičkom teatru. Zahvaljujemo se svim dobrim ljudima koji su predstavu prepoznali i podržali, a posebno Marku Đuričkoviću i Vladimiru Pantoviću iz Strogog centra, Slavku Petroviću iz Blaznavac kafe-bara i Ivanu antikvaru. ...

Opširnije
Misliti konceptualno

Misliti konceptualno

Prezentacija je participativna i bavi se konceptualnim mišljenjem mladih u EU projektu TCFT The Complete Freedom of Truth/Potpuna slobodaistine, koji je razvijan od 2014. do 2017. godine. Teatar Mimart je partner na projektu i Nela Antonović je, kroz Mimart metodu, istraživala konceptualno mišljenje mladih iz sedam zemalja. Ovim projektom mladi su stimulisanida pokreću važna pitanja o demokratiji i diplomatiji, te da udruženi u interkulturalne mreže zajedno utiču na pozitivne promene u društvu.Projekat je podržao EU ERASMUS+ program i Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.

Opširnije
Kontejner navodno sadrži

Kontejner navodno sadrži

Prateći rute kojima se kreću teretni kontejneri, tragajući za kompanijama koje ih poseduju i analizirajući regulacije koje sve to omogućuju, projekat nastoji da prodre kroz pukotine neprozirne ljušture globalnog kapitalizma i ustanovi kako proizvodnja, potrošnja i cirkulacija dobara oblikuje naša razmišljanja i živote. Projekat se realizuje kroz „sesije javnog razmišljanja“, hibridni format između performansa, radionice i rasprave u kojem teretni kontejner u javnom prostoru postaje središnje mesto dijaloga i izvedbene proizvodnje znanja. Laura Kalauz, Maja Leo i Bojan Đorđev inicirali su 2013. godine umetničko-istraživački projekt Said to ...

Opširnije
Epske igrice

Epske igrice

Pesme pretkosovskog ciklusa uzimamo kao polazište za ispitivanje ideoloških matrica karakterističnih za epohu nastanka, a čije dejstvo snažno određuje i savremene društvene odnose. Fokusirani smo na pedagoški potencijal epske poezije, budući da je reč o štivu iz obavezne školske lektire (uzrast 11+). Tako se projekat može definisati i kao alternativno čitanje epike u odnosu na tradicionalan školski pristup koji glorifikuje epsku prošlost, kao i druge prošlosti, i afirmiše patrijarhat.

Opširnije
Priče sa malog odmora

Priče sa malog odmora

Prezentacija zbirke kratkih tekstova šest dramskih pisaca najmlađe generacije, nastalih kroz proces njihovog aktivnog uključivanja u redovnu školsku nastavuuz punu participaciju dece tinejdžera kojima su tekstovi i namenjeni, bilo kao publici u pozorištu,bilo kao predložak za dramsku igru ili razgovor. Projekatukazuje na višestruke pozitivne vidovesaradnje umetnika i škole, posebno kada je reč o boljem razumevanju i vrednovanju pozorišnog stvaralaštva kod dece, osnaživanju dramskog i pozorišnog stvaralaštva u školi, promovisanjučitanja drama, podsticanjudramskih pisaca na stvaranje literature za mladu publiku i slično. Deca učesnici u procesu pojaviće se i kao ...

Opširnije
Dodirujemo se... Čime? Snovima

Dodirujemo se... Čime? Snovima

U okviru projekta „Znakuj ples“ kreirana je plesna predstava sa elementima znakovnog jezika čiji su autori gluve osobe, dok jekoreograf i voditelj procesa prvi profesionalni gluvi igrač savremenog plesa u Srbiji. Predstava je nastala iz ličnih materijala koji se bave snovima i maštanjima iz detinjstva. Plesni materijali su nastali u radu sa objektom i kroz istraživanje kretanja unazad. Proces rada zasnivase na individualnom radu, kao i na radu u grupi. 

Opširnije
Odlazni terminal

Odlazni terminal

Reč dramaturga: Boris, Dragan i Manja su sasvim obični mladi ljudi - koji to nisu. Oni odlaze, menjaju živote, pokušavaju da se pomere. Pravac i smer čas znaju, čas ne znaju. Otići ili ostati nije dilema već potreba da se dokuči život. Sloba Cevka ima orkestar za pevanje, plakanje i pucanje i jednom je otišao sa orkestrom iz rata u mir...Reč reditelja: Odgovora nema jer postoji samo iluzija izbora. Mislimo da se drastično pomeramo, a stojimo u mestu... 

Opširnije
Partnerstva za budućnost

Partnerstva za budućnost

Partnerstvo za budućnost je prezentacija različitih iskustava i razmišljanja o razvoju partnerstva i ostvarivanju pune participacije mladih stvaralaca i publike u međunarodnim projektima. Teatar Mimart iz Beograda i Opera Circus  iz Velike Britanije sarađuju na participaciji mladih od 2009. godine u EU projektima koji su uspešno realizovani, a nastavljaju se u EU TCFT The Complete Freedom of Truth /Potpuna sloboda istine u periodu 2014-2019. Nastavnička platforma „Kocka je bačena“ i Teatar Farmakopea Farmaceutsko-fizioterapeutske škole u Beogradu, u partnerstvu sa Školom Vuk i Dositej iz Štutgarta, nastavlja aktivnosti ...

Opširnije
(Ne)radno vreme

(Ne)radno vreme

Gledaoci neprimetno (u početku čak i ne znajući) bivaju uvučeni u razgovore sa glumcima za susednim stolovima i tako se preobražavaju u likove komada (a ne samo poistovećuju sa njima kao što smo navikli). Oni, umesto putem empatije, katarzu doživljavaju na svojoj koži. U ovom konceptu se gube jasne granice između pozorišta i stvarnosti, što samo potvrđuje tezu da je pozorište svuda oko nas, te se vraća svojim korenima - ritualu. 

Opširnije
Scrape

Scrape

Scrape se pojavio kao naslućivanje, kao osećaj - kožni, somatski. Postao je artikulacija stanja u kome su se mešala tela, plesna i ona druga. Trzaj, bol, trnjenje, koji postoje samo ako je tu neko drugi da ih oseti. Tela se pojavljuju i nestaju na rubnim zonama svetla. Privid kada se noću gleda kroz prozor automobila. U procesu nastanka predstave korišćeni su principi analize plesnog dela predloženi u istraživanju Marka Pejovića Četiri diskurzivne tačke plesne prakse.

Opširnije
Ljubav, hleb i priče

Ljubav, hleb i priče

Ljubav, hleb i priče - Događanje 24 sata je multidisciplinarni program sa predstavama, pozorišnom turom, muzikom i interaktivnim dešavanjima u trajanju od 24 sata. Program je deo projekta ExploreZ on Tour koji ZID teatar organizuje u saradnji sa POD teatrom u okviru evropskog projekta Caravan Next - Umetnost hrani budućnost . Program je podržan od Ambasade Kraljevine Holandije u Beogradu, Ambasade Grčke, European Cultural Foundation ECF i Fonds Podium Kunsten NL. Događanje 24 sata počinje u subotu tačno u 12:00 interaktivnim otvaranjem, performans-predavanjem Oko glumca i svet koje se brzo menja Seba Bakera i programom čiji je centralni deo u 17:00 sa ...

Opširnije
Alisa

Alisa

Alisa je nastala po motivima romana Luisa Kerola Alisa u zemlji čuda . To je priča o odrastanju jedne devojčice, o prelasku iz nečeg naivnog i bezazlenog, kakvo je skoro svačije detinjstvo, u nešto surovo i mračno, kakav je svet u kom živimo mi, odrasli. Predstava se izvodi u različitim prostorima jednog objekta, a publika je pozvana da uđe u interakciju sa izvođačima, čime i sama postaje aktivan učesnik ovog neobičnog putovanja kroz prostor i vreme. Predstava je koprodukcija Prvog prigradskog pozorišta -Puls teatra i Centra za kulturu Valjevo. Realizaciju pomogli: Grad Beograd, RMK, Divac fondacija, EPS i CZK Lazarevac. Događaj počinje u 12:00 ulaskom u autobus u Beogradu ...

Opširnije
Pregovori sa realnošću

Pregovori sa realnošću

Gde je granica između stvarnosti i fikcije i zbog čega verujemo da je nešto stvarno, a nešto nije? Šta ako nakratko dopustimo da naša percepcija bude prevarena i otvorena za nova iskustva u kojima su granice između namernih i slučajnih događaja nejasne i upitne? Centar za pregovore sa realnošću/ Center for Negotiating Reality međunarodna je umetnička platforma koja se bavi kreiranjem iskustava publike, koja se oslanjaju na svakodnevne situacije. Projekat je usmeren na aktivno učešće (umetničke i neumetničke) publike u unapred kreiranim scenarijima koji suptilno transformišu i/ili rekontektualizuju izabrane lokacije, te preklapaju svet fikcije, ...

Opširnije