У трагању за полифоним концептима позоришта партиципације

Битеф полифонија

Битеф полифонија, својим именом симболички повезана с музичком формом која је и њен концепцијски знак, и ове године истражује и развија своја вишегласја, многозвучности, варијације и контрапункте. Препознајемо њене „чудне петље“, цикличну организацију и повратне спреге у структурама настајања из саме себе и настављања да саму себе изграђује.

Отварање је 25. септембра у подне, интерактивном презентацијом којом се учесници и гледаоци упознају међусобно, као и са програмским догађањима, те улазе у дијалог о концепту. Пратећи развој партиципативних позоришних пракси, овогодишња, осамнаеста Битеф полифонија посебно се бави партиципацијом младих. Отворене радионице, презентације, представе и тематски разговори, подстакнути актуелним дешавањима и њиховим утицајима, позив су заинтересованима на трагање за полифоним концептима позоришта партиципације.

Дијалог аутора, учесника и публике Битеф полифоније наставља се упознавањем различитих пракси и хибридних извођачких форми које се дешавају углавном ван позоришних простора или у њима, али кроз другачији поглед и начин присуства свих актера. Повезују се времена, простори и људи, искуства велике литературе као и малих личних прича, политичност која се огледа кроз заједничко ангажовање извођача и публике у трагању за смислом једног доба -засићеног драматичним дешавањима, а можда и у ишчекивању преокрета.

Шест програмских дана Битеф полифоније имају своје финале 30. септембра у подне догађањем које ће трајати 24 сата, улазећи тако и у „дан после“ када Битеф полифонија, будући осамнаеста, симболички постаје пунолетна.

Програм овогодишње Битеф полифоније креира уреднички тим проширен знатним бројем младих људи, користећи и развијајући искуства полифоног концепта као колективни јунак у авантури преиспитивања сопственог деловања.

Трогласне инвенције Битеф полифоније

Трогласне инвенције Битеф полифоније

Аутори три књиге: др Иван Меденица, театролог и позоришни критичар, редовни професор на Факултету драмских уметности у Београду, уметнички директор Битефа, др Дарко Лукић, театролог и драмски писац, редовни професор на Академији драмске умјетности Свеучилишта у Загребу, и др Милан Мађарев, театролог, редитељ и драмски педагог, предавач на Високој школи струковних студија за образовање васпитача у Кикинди. Модераторка: Ирена Ристић Отварањем, аутори, учесници и публика 18. Битеф полифоније уводе се у концепт, теме и догађања која су у фокусу овогодишњег програма. Дијалог са три аутора о три књиге покретач је заједничког ...

Опширније
Мала журка пропуштеног плеса

Мала журка пропуштеног плеса

Мала журка пропуштеног плеса је хибридни јавни догађај између представе, хепенинга и андерграунд журке. Са инвалидитетом и без њега, публика и извођачи на истом су „подијуму“, у истом „подруму“, на истој „сцени“. Први пут су тамо где никад раније нису били заједно; где се приватно и јавно стапају у једно ново колективно искуство у којем се не пропуштају прилике, не само оне за плес, него и све друге које нас чине друштвеним бићима и у нама буде „прелеп осећај да будемо оно што јесмо“, како каже Наталија Владисављевић. Подршка: Министарство културе и информисања Републике Србије, Ерсте ...

Опширније
Дан у ноћи

Дан у ноћи

Постоји кућа која крије тајне београдских интелектуалаца, уметника и активиста кроз векове. Кућа у којој су се мимоилазили револуционари и удбаши, људи сумњивог морала и елитни доктори, уметници и обичан свет. Кућа у којој се све стапа у једно и једно се стапа у све: забрана и револт, дан и ноћ, учмалост и живост куће, углађеност духа и оронула спољашност. То све чини срж ове имерсивне позоришне представе заснованена „devising“ процесу и физичком театру. Захваљујемо се свим добрим људима који су представу препознали и подржали, а посебно Марку Ђуричковићу и Владимиру Пантовићу из Строгог центра, Славку Петровићу из Блазнавац кафе-бара и Ивану антиквару. ...

Опширније
Мислити концептуално

Мислити концептуално

Презентација је партиципативна и бави се концептуалним мишљењем младих у ЕУ пројекту TCFT The Complete Freedom of Truth/Potpuna slobodaistine, који је развијан од 2014. до 2017. године. Театар Мимарт је партнер на пројекту и Нела Антоновић је, кроз Мимарт методу, истраживала концептуално мишљење младих из седам земаља. Овим пројектом млади су стимулисанида покрећу важна питања о демократији и дипломатији, те да удружени у интеркултуралне мреже заједно утичу на позитивне промене у друштву.Пројекат је подржао EU ERASMUS+ програм и Министарство културе и информисања Републике Србије.

Опширније
Контејнер наводно садржи

Контејнер наводно садржи

Пратећи руте којима се крећу теретни контејнери, трагајући за компанијама које их поседују и анализирајући регулације које све то омогућују, пројекат настоји да продре кроз пукотине непрозирне љуштуре глобалног капитализма и установи како производња, потрошња и циркулација добара обликује наша размишљања и животе. Пројекат се реализује кроз „сесије јавног размишљања“, хибридни формат између перформанса, радионице и расправе у којем теретни контејнер у јавном простору постаје средишње место дијалога и изведбене производње знања. Лаура Калауз, Маја Лео и Бојан Ђорђев иницирали су 2013. године уметничко-истраживачки пројект Said to ...

Опширније
Епске игрице

Епске игрице

Песме преткосовског циклуса узимамо као полазиште за испитивање идеолошких матрица карактеристичних за епоху настанка, а чије дејство снажно одређује и савремене друштвене односе. Фокусирани смо на педагошки потенцијал епске поезије, будући да је реч о штиву из обавезне школске лектире (узраст 11+). Тако се пројекат може дефинисати и као алтернативно читање епике у односу на традиционалан школски приступ који глорификује епску прошлост, као и друге прошлости, и афирмише патријархат.

Опширније
Приче са малог одмора

Приче са малог одмора

Презентација збирке кратких текстова шест драмских писаца најмлађе генерације, насталих кроз процес њиховог активног укључивања у редовну школску наставууз пуну партиципацију деце тинејџера којима су текстови и намењени, било као публици у позоришту,било као предложак за драмску игру или разговор. Пројекатуказује на вишеструке позитивне видовесарадње уметника и школе, посебно када је реч о бољем разумевању и вредновању позоришног стваралаштва код деце, оснаживању драмског и позоришног стваралаштва у школи, промовисањучитања драма, подстицањудрамских писаца на стварање литературе за младу публику и слично. Деца учесници у процесу појавиће се и као ...

Опширније
Додирујемо се... Чиме? Сновима

Додирујемо се... Чиме? Сновима

У оквиру пројекта „Знакуј плес“ креирана је плесна представа са елементима знаковног језика чији су аутори глуве особе, док јекореограф и водитељ процеса први професионални глуви играч савременог плеса у Србији. Представа је настала из личних материјала који се баве сновима и маштањима из детињства. Плесни материјали су настали у раду са објектом и кроз истраживање кретања уназад. Процес рада заснивасе на индивидуалном раду, као и на раду у групи. 

Опширније
Одлазни терминал

Одлазни терминал

Реч драматурга: Борис, Драган и Мања су сасвим обични млади људи - који то нису. Они одлазе, мењају животе, покушавају да се помере. Правац и смер час знају, час не знају. Отићи или остати није дилема већ потреба да се докучи живот. Слоба Цевка има оркестар за певање, плакање и пуцање и једном је отишао са оркестром из рата у мир...Реч редитеља: Одговора нема јер постоји само илузија избора. Мислимо да се драстично померамо, а стојимо у месту... 

Опширније
Партнерства за будућност

Партнерства за будућност

Партнерство за будућност је презентација различитих искустава и размишљања о развоју партнерства и остваривању пуне партиципације младих стваралаца и публике у међународним пројектима. Театар Мимарт из Београда и Opera Circus  из Велике Британије сарађују на партиципацији младих од 2009. године у ЕУ пројектима који су успешно реализовани, а настављају се у EU TCFT The Complete Freedom of Truth /Потпуна слобода истине у периоду 2014-2019. Наставничка платформа „Коцка је бачена“ и Театар Фармакопеа Фармацеутско-физиотерапеутске школе у Београду, у партнерству са Школом Вук и Доситеј из Штутгарта, наставља активности ...

Опширније
(Не)радно време

(Не)радно време

Гледаоци неприметно (у почетку чак и не знајући) бивају увучени у разговоре са глумцима за суседним столовима и тако се преображавају у ликове комада (а не само поистовећују са њима као што смо навикли). Они, уместо путем емпатије, катарзу доживљавају на својој кожи. У овом концепту се губе јасне границе између позоришта и стварности, што само потврђује тезу да је позориште свуда око нас, те се враћа својим коренима - ритуалу. 

Опширније
Scrape

Scrape

Scrape се појавио као наслућивање, као осећај - кожни, соматски. Постао је артикулација стања у коме су се мешала тела, плесна и она друга. Трзај, бол, трњење, који постоје само ако је ту неко други да их осети. Тела се појављују и нестају на рубним зонама светла. Привид када се ноћу гледа кроз прозор аутомобила. У процесу настанка представе коришћени су принципи анализе плесног дела предложени у истраживању Марка Пејовића Четири дискурзивне тачке плесне праксе.

Опширније
Љубав, хлеб и приче

Љубав, хлеб и приче

Љубав, хлеб и приче - Догађање 24 сата је мултидисциплинарни програм са представама, позоришном туром, музиком и интерактивним дешавањима у трајању од 24 сата. Програм је део пројекта ExploreZ on Tour који ЗИД театар организује у сарадњи са ПОД театром у оквиру европског пројекта Caravan Next - Уметност храни будућност . Програм је подржан од Амбасаде Краљевине Холандије у Београду, Амбасаде Грчке, European Cultural Foundation ECF и Fonds Podium Kunsten NL. Догађање 24 сата почиње у суботу тачно у 12:00 интерактивним отварањем, перформанс-предавањем Око глумца и свет које се брзо мења Себа Бакера и програмом чији је централни део у 17:00 са ...

Опширније
Алиса

Алиса

Алиса је настала по мотивима романа Луиса Керола Алиса у земљи чуда . То је прича о одрастању једне девојчице, о преласку из нечег наивног и безазленог, какво је скоро свачије детињство, у нешто сурово и мрачно, какав је свет у ком живимо ми, одрасли. Представа се изводи у различитим просторима једног објекта, а публика је позвана да уђе у интеракцију са извођачима, чиме и сама постаје активан учесник овог необичног путовања кроз простор и време. Представа је копродукција Првог приградског позоришта -Пулс театра и Центра за културу Ваљево. Реализацију помогли: Град Београд, РМК, Дивац фондација, ЕПС и ЦЗК Лазаревац. Догађај почиње у 12:00 уласком у аутобус у Београду ...

Опширније
Преговори са реалношћу

Преговори са реалношћу

Где је граница између стварности и фикције и због чега верујемо да је нешто стварно, а нешто није? Шта ако накратко допустимо да наша перцепција буде преварена и отворена за нова искуства у којима су границе између намерних и случајних догађаја нејасне и упитне? Центар за преговоре са реалношћу/ Center for Negotiating Reality међународна је уметничка платформа која се бави креирањем искустава публике, која се ослањају на свакодневне ситуације. Пројекат је усмерен на активно учешће (уметничке и неуметничке) публике у унапред креираним сценаријима који суптилно трансформишу и/или реконтектуализују изабране локације, те преклапају свет фикције, ...

Опширније