О ПРЕДСТАВИ

Супротно свим очекивањима, саслушање не спроводе неки брадати фундаменталисти, него студенткиња којој је поверен кључ спаваонице само зато што је нешто старија од осталих. Она не испитује друге студенткиње из екстремних религиозних или политичких убеђења, већ због тога што је успела да сачува своју репутацију и не жели да има било какве проблеме. Када би људи морали да се правдају сумњивим инспекторима само у земљама као што је Иран, могли бисмо мирно да спавамо, знајући да методе и закони „таквих земаља“ морају да се промене, док смо „ми“ безгрешни. То је дискурс свих десничарских партија садашњице. У стварности, међутим, оне власти широм света које не доводе у питање свој легитимитет, воле да вас поставе преда се, захтевајући да докажете да не лажете.

О АУТОРИМА

АМИР РЕЗА КУХЕСТАНИ рођен је 8. јуна 1978. у иранском граду Ширазу. Као шеснаестогодишњак, почео је да објављује кратке приче у локалним новинама. Као заљубљеник у филм, похађао је курсеве режије и камере, а 1995. снимио два филма која су, међутим, остала недовршена. Неко време је стицао искуство као извођач да би се, потом, посветио писању драма, од којих су многе доживеле успех у Европи. Фестивал Actoral у Марсеју (Француска), наручио је 2013. од Кухестанија комад Timeloss (базиран на његовом претходном комаду Dance on Glasses), који је он и инсценирао и који је успешно извођен широм Европе, али и у Њујорку и Лос Анђелесу. Од октобра 2014. до марта 2015, Амир Реза Кухестани имао је стипендију у Академи Шлос Солитјуд у Штутгарту, где је и написао свој најновији комад (Са)слушање, који је премијерно изведен у Градској скупштини у Техерану, 15. јула 2015, и који је тренутно на европској турнеји. Такође, позориште у Оберхазену, Немачка, наручило му је комад који је, у његовој режији, премијерно изведен 30. октобра 2015. године. У септембру 2016, такође у његовој режији, премијерно је изведена његова адаптација француског романа Мерсо, контраистрага Камела Дауда, у Камершпилеу Минхен. Априла 2017, режирао је Вагнерову оперу Tanhojzer, у Штатстеатер Дармштат у Немачкој. Тренутно ради на адаптацији Чеховљевог Вишњика у Фрајбургу (премијера је планирана за октобар 2017), као и на адаптацији драме Атентат Јасмине Кадре, у Минхенер Камершпиле.

ИЗВОДИ ИЗ КРИТИКА

Чути гласове жена под велом - ова енигма, кафкијанског призвука, уводи три жене у неумољиву спиралу, чије ће ране и опсесивно кајање дванаест година касније довести до коначног сусрета инквизиторке са фантомима - Неде, која је пронашла слободу бегом у Шведску, и Саманех, која је, оставши у Техерану, постала породична жена и мајка, без могућности да утекне меандрима свог памћења, а ипак у немогућности да размрси нити тог догађаја из младости који је обележио читав њен живот. Кроз ове ситуације, ирански писац и редитељ Амир Реза Кухестани, већ добро познат француској и европској публици, сведочи о друштвено-политичкој ситуацији у његовој земљи, у којој је покаткад био подвргаван цензури од комисије Савета за надзор и евалуацију, који је успоставила влада те земље.

Жан Шоле, Vebteatar

 

Вртоглава представа (Са)слушање Иранца Амира Резе Кухестанија - у Авињону, мирис раздрагане апокалипсе.

Фабијен Дарж, Le Mond

 

Минималистички приказ, игра светлости и употреба видеа евоцирају у пола гласа иранске табу теме: својом представом (Са)слушање, Амир Реза Кухестани даје нам увид у позоришно стваралаштво Ирана, али и у положај жене у једној још увек веома конзервативној земљи. У представи (Са)слушање, глумица Махин Садри тумачи улогу надзорнице у дому. Седећи усред публике, током представе, Махин упоређује различите реакције гледалаца у зависности од земље у којој је трупа наступала.

Франк Дир, Тијери Мејер, Teatar di blog