O PREDSTAVI

Suprotno svim očekivanjima, saslušanje ne sprovode neki bradati fundamentalisti, nego studentkinja kojoj je poveren ključ spavaonice samo zato što je nešto starija od ostalih. Ona ne ispituje druge studentkinje iz ekstremnih religioznih ili političkih ubeđenja, već zbog toga što je uspela da sačuva svoju reputaciju i ne želi da ima bilo kakve probleme. Kada bi ljudi morali da se pravdaju sumnjivim inspektorima samo u zemljama kao što je Iran, mogli bismo mirno da spavamo, znajući da metode i zakoni „takvih zemalja“ moraju da se promene, dok smo „mi“ bezgrešni. To je diskurs svih desničarskih partija sadašnjice. U stvarnosti, međutim, one vlasti širom sveta koje ne dovode u pitanje svoj legitimitet, vole da vas postave preda se, zahtevajući da dokažete da ne lažete.

O AUTORIMA

AMIR REZA KUHESTANI rođen je 8. juna 1978. u iranskom gradu Širazu. Kao šesnaestogodišnjak, počeo je da objavljuje kratke priče u lokalnim novinama. Kao zaljubljenik u film, pohađao je kurseve režije i kamere, a 1995. snimio dva filma koja su, međutim, ostala nedovršena. Neko vreme je sticao iskustvo kao izvođač da bi se, potom, posvetio pisanju drama, od kojih su mnoge doživele uspeh u Evropi. Festival Actoral u Marseju (Francuska), naručio je 2013. od Kuhestanija komad Timeloss (baziran na njegovom prethodnom komadu Dance on Glasses), koji je on i inscenirao i koji je uspešno izvođen širom Evrope, ali i u Njujorku i Los Anđelesu. Od oktobra 2014. do marta 2015, Amir Reza Kuhestani imao je stipendiju u Akademi Šlos Solitjud u Štutgartu, gde je i napisao svoj najnoviji komad (Sa)slušanje, koji je premijerno izveden u Gradskoj skupštini u Teheranu, 15. jula 2015, i koji je trenutno na evropskoj turneji. Takođe, pozorište u Oberhazenu, Nemačka, naručilo mu je komad koji je, u njegovoj režiji, premijerno izveden 30. oktobra 2015. godine. U septembru 2016, takođe u njegovoj režiji, premijerno je izvedena njegova adaptacija francuskog romana Merso, kontraistraga Kamela Dauda, u Kameršpileu Minhen. Aprila 2017, režirao je Vagnerovu operu Tanhojzer, u Štatsteater Darmštat u Nemačkoj. Trenutno radi na adaptaciji Čehovljevog Višnjika u Frajburgu (premijera je planirana za oktobar 2017), kao i na adaptaciji drame Atentat Jasmine Kadre, u Minhener Kameršpile.

IZVODI IZ KRITIKA

Čuti glasove žena pod velom - ova enigma, kafkijanskog prizvuka, uvodi tri žene u neumoljivu spiralu, čije će rane i opsesivno kajanje dvanaest godina kasnije dovesti do konačnog susreta inkvizitorke sa fantomima - Nede, koja je pronašla slobodu begom u Švedsku, i Samaneh, koja je, ostavši u Teheranu, postala porodična žena i majka, bez mogućnosti da utekne meandrima svog pamćenja, a ipak u nemogućnosti da razmrsi niti tog događaja iz mladosti koji je obeležio čitav njen život. Kroz ove situacije, iranski pisac i reditelj Amir Reza Kuhestani, već dobro poznat francuskoj i evropskoj publici, svedoči o društveno-političkoj situaciji u njegovoj zemlji, u kojoj je pokatkad bio podvrgavan cenzuri od komisije Saveta za nadzor i evaluaciju, koji je uspostavila vlada te zemlje.

Žan Šole, Vebteatar

 

Vrtoglava predstava (Sa)slušanje Iranca Amira Reze Kuhestanija - u Avinjonu, miris razdragane apokalipse.

Fabijen Darž, Le Mond

 

Minimalistički prikaz, igra svetlosti i upotreba videa evociraju u pola glasa iranske tabu teme: svojom predstavom (Sa)slušanje, Amir Reza Kuhestani daje nam uvid u pozorišno stvaralaštvo Irana, ali i u položaj žene u jednoj još uvek veoma konzervativnoj zemlji. U predstavi (Sa)slušanje, glumica Mahin Sadri tumači ulogu nadzornice u domu. Sedeći usred publike, tokom predstave, Mahin upoređuje različite reakcije gledalaca u zavisnosti od zemlje u kojoj je trupa nastupala.

Frank Dir, Tijeri Mejer, Teatar di blog