Foto: Sonja Žugić

Foto: Sonja Žugić

На конференцији за штампу поводом фестивалске премијере представе „Царство небеско“ (у поднаслову Епика балканика), у уторак 26. септембра у Народном позоришту у Београду и Битеф театру, обратили су се Филип Вујошевић, драматург Битефа, Милош Латиновић, директор Битеф театра, Јернер Лоренци, редитељ, Дејан Савић, управник Народног позоришта, Жељко Хубач, в.д. директор Драме Народног позоришта.

Филип Вујошевић је истакао да је стратегија фестивала рад на фестивалским копродукцијама. Главни интерес у будућности је у раду на представама високог уметничког домета и то постиже копродукција Народног позоришта и Битеф театра у продукцији представе „Царство небеско“.

Уметнички директор Битефа, Иван Меденица, у име институције Премиа Еуропа театро, чије заседање је 29. јуна у Риму председавао Жорж Бани: додељује признање из области позоришне уметности награде Гранд при заслжним уметницима за животно дело - ове године су то глумци Џереми Ајронс и Изабела Пер и награду „Нова позоришна реалност“ (неки од претходних добитника Томас Остермајер, Биљана Србановић, Јозеф Нађ) донео је награду да шест компанија добије ову другу награду и међу њима је Јернеј Лоренци коме је Иван Меденица упутио најсрдачније честитке.

Дејан Савић, у шали је рекао да оваква продукција значи проблеме. Подсетио је да је Битеф својевремено доносио свет у Београд и да последњих година, захваљујући напорима Ивана Меденице, поново остварује тај предзнак, као и да је само отварање фестивала представом од 24х помак у перципирању театра. Најавио је да ће представа имати битефовски призвук и да ће испунити укус како Битефове публике, тако и публике Народног позоришта. Реализација представе у две куће неће представљати проблем. Посебну захвалност је упутио Милошу Латиновићу који га је својим улагањем у реализацију представе уверио колико му је стало до ове представе. Народно позориште, као буџетска кућа, осећа како је у обавези да своју уметност подели са кућама које немају ту финансијску привилегију. Према његовим речима, представа „Царство небеско“ је из угла управе стигла неосетно до своје премијере.

Милош Латиновић, захвалио је Народном позоришту на сарадњи. Након што се упознао са радом Јернеја Лоренција и имао прилике да га упозна након представе „Полудела локомотива“, сазнао је да га интересује спрска епика и одмах је уговорио сарадњу. Иако је прошло неко време од тада, Народно позориште је на позив за сарадњу рекло „може“ и упитало „како“ и тако је настала Епица балканица - „Царство небеско“. Јернеј Лоренци је дошао спреман. Већи део његовог тима први пут ради у Београду. Милош Латиновић је истакао да има пуно вере у овај пројекат, иако је прижељкивао да се представа зове „Земља небеска“ због конотације које носи царство са собом, које смо изгубили, али нас ова представа позива да га у позоришту можемо остварити.

Представа са трансфером траје непуна четири сата, тако да се циклус представа које дуго трају, наставља све до краја фестивала.

Жељко Хубач је поделио своје осећање како је „Царство небеско“ круна новог репертоара Народног позоришта. Задивљен пријатељством које Јернеј остварује са глумцима, сматра да је његов процес изван театарског чина на који смо у нашем позоришту навикли. Истако је како му је драоцено то што је имао прилике да сарађује са редитељем који припада онима који „Воле уметност у себи, а не себе у уметности“. Напомиње како је Народно позориште дало пуну подршку пројекту који је можда атипичан и да му је велика част што је Јернер Лоренци дошао у Београд и нада се да је заслужио његово пријатељство.

Јернеј Лоренци, као редитељ представе скромно је саопштио да не воли да буде најомиљенији, те да није од оних који ће говорити нешто сувисло. За њега је свака представа нека врста сусрета. Упутио је извињење што глумци нису тренутно на конференцији, јер они и даље пробају у позоришту. Започео је процес који описује као више радионичарски, а велико део се заснива на поверењу, сарадњи редитеља и глумаца. Имао је тему и идеју, а материјал је била ризница епске поезије. Иако је мало времена у Београду, драго му је што је ту и стекао је утисак да су пуно тога постигли и да су ушли у нешто. Без публике му је тешко да прича о представи, па је упутио позив публици да дође и да га слободно потражи након представе да размене утиске.  Највише га занима „међупростор“ глумца, живог човека. Митологија није само питање прошлости и она је сада жива, истакао је Јернеј Лоренци, додајући да нам завиди на традицији.

„SHOWCASE“ ПРАТЕЋИ ПРОГРАМ У СУБОТИЦИ, 27.

На крају конференције представљен је пратећи програм „SHOWCASE“ који се ове године одражава у Суботици у среду 27. септембра. На програму ће бити три представе на мађарском језику „Капитализам геометријским редом поређан“ у режији Златка Паковића, „Четири ујутру“ у режији Селме Спахић и „Кичма“ у режији Вељка Мићуновића. За све заинтересоване новинаре, полазак из Београда је организован у 9х испред Скупштине града и потребно је јавити се Славици Хинић.