Foto: Sonja Žugić

Foto: Sonja Žugić

Na konferenciji za štampu povodom festivalske premijere predstave „Carstvo nebesko“ (u podnaslovu Epika balkanika), u utorak 26. septembra u Narodnom pozorištu u Beogradu i Bitef teatru, obratili su se Filip Vujošević, dramaturg Bitefa, Miloš Latinović, direktor Bitef teatra, Jerner Lorenci, reditelj, Dejan Savić, upravnik Narodnog pozorišta, Željko Hubač, v.d. direktor Drame Narodnog pozorišta.

Filip Vujošević je istakao da je strategija festivala rad na festivalskim koprodukcijama. Glavni interes u budućnosti je u radu na predstavama visokog umetničkog dometa i to postiže koprodukcija Narodnog pozorišta i Bitef teatra u produkciji predstave „Carstvo nebesko“.

Umetnički direktor Bitefa, Ivan Medenica, u ime institucije Premia Europa teatro, čije zasedanje je 29. juna u Rimu predsedavao Žorž Bani: dodeljuje priznanje iz oblasti pozorišne umetnosti nagrade Grand pri zaslžnim umetnicima za životno delo - ove godine su to glumci Džeremi Ajrons i Izabela Per i nagradu „Nova pozorišna realnost“ (neki od prethodnih dobitnika Tomas Ostermajer, Biljana Srbanović, Jozef Nađ) doneo je nagradu da šest kompanija dobije ovu drugu nagradu i među njima je Jernej Lorenci kome je Ivan Medenica uputio najsrdačnije čestitke.

Dejan Savić, u šali je rekao da ovakva produkcija znači probleme. Podsetio je da je Bitef svojevremeno donosio svet u Beograd i da poslednjih godina, zahvaljujući naporima Ivana Medenice, ponovo ostvaruje taj predznak, kao i da je samo otvaranje festivala predstavom od 24h pomak u percipiranju teatra. Najavio je da će predstava imati bitefovski prizvuk i da će ispuniti ukus kako Bitefove publike, tako i publike Narodnog pozorišta. Realizacija predstave u dve kuće neće predstavljati problem. Posebnu zahvalnost je uputio Milošu Latinoviću koji ga je svojim ulaganjem u realizaciju predstave uverio koliko mu je stalo do ove predstave. Narodno pozorište, kao budžetska kuća, oseća kako je u obavezi da svoju umetnost podeli sa kućama koje nemaju tu finansijsku privilegiju. Prema njegovim rečima, predstava „Carstvo nebesko“ je iz ugla uprave stigla neosetno do svoje premijere.

Miloš Latinović, zahvalio je Narodnom pozorištu na saradnji. Nakon što se upoznao sa radom Jerneja Lorencija i imao prilike da ga upozna nakon predstave „Poludela lokomotiva“, saznao je da ga interesuje sprska epika i odmah je ugovorio saradnju. Iako je prošlo neko vreme od tada, Narodno pozorište je na poziv za saradnju reklo „može“ i upitalo „kako“ i tako je nastala Epica balkanica - „Carstvo nebesko“. Jernej Lorenci je došao spreman. Veći deo njegovog tima prvi put radi u Beogradu. Miloš Latinović je istakao da ima puno vere u ovaj projekat, iako je priželjkivao da se predstava zove „Zemlja nebeska“ zbog konotacije koje nosi carstvo sa sobom, koje smo izgubili, ali nas ova predstava poziva da ga u pozorištu možemo ostvariti.

Predstava sa transferom traje nepuna četiri sata, tako da se ciklus predstava koje dugo traju, nastavlja sve do kraja festivala.

Željko Hubač je podelio svoje osećanje kako je „Carstvo nebesko“ kruna novog repertoara Narodnog pozorišta. Zadivljen prijateljstvom koje Jernej ostvaruje sa glumcima, smatra da je njegov proces izvan teatarskog čina na koji smo u našem pozorištu navikli. Istako je kako mu je draoceno to što je imao prilike da sarađuje sa rediteljem koji pripada onima koji „Vole umetnost u sebi, a ne sebe u umetnosti“. Napominje kako je Narodno pozorište dalo punu podršku projektu koji je možda atipičan i da mu je velika čast što je Jerner Lorenci došao u Beograd i nada se da je zaslužio njegovo prijateljstvo.

Jernej Lorenci, kao reditelj predstave skromno je saopštio da ne voli da bude najomiljeniji, te da nije od onih koji će govoriti nešto suvislo. Za njega je svaka predstava neka vrsta susreta. Uputio je izvinjenje što glumci nisu trenutno na konferenciji, jer oni i dalje probaju u pozorištu. Započeo je proces koji opisuje kao više radioničarski, a veliko deo se zasniva na poverenju, saradnji reditelja i glumaca. Imao je temu i ideju, a materijal je bila riznica epske poezije. Iako je malo vremena u Beogradu, drago mu je što je tu i stekao je utisak da su puno toga postigli i da su ušli u nešto. Bez publike mu je teško da priča o predstavi, pa je uputio poziv publici da dođe i da ga slobodno potraži nakon predstave da razmene utiske.  Najviše ga zanima „međuprostor“ glumca, živog čoveka. Mitologija nije samo pitanje prošlosti i ona je sada živa, istakao je Jernej Lorenci, dodajući da nam zavidi na tradiciji.

„SHOWCASE“ PRATEĆI PROGRAM U SUBOTICI, 27.

Na kraju konferencije predstavljen je prateći program „SHOWCASE“ koji se ove godine odražava u Subotici u sredu 27. septembra. Na programu će biti tri predstave na mađarskom jeziku „Kapitalizam geometrijskim redom poređan“ u režiji Zlatka Pakovića, „Četiri ujutru“ u režiji Selme Spahić i „Kičma“ u režiji Veljka Mićunovića. Za sve zainteresovane novinare, polazak iz Beograda je organizovan u 9h ispred Skupštine grada i potrebno je javiti se Slavici Hinić.